Jeśli chcesz przeczytać artykuły z innej kategorii, kliknij w wybrane przez siebie pole:
Jak zrobić stronę internetową?
Obierz zniżkę - 30%
w WebWave
Każdy, kto chce zajmować się grafiką komputerową, musi rozróżniać te dwa podstawowe pojęcia - grafika wektorowa i grafika rastrowa. W tym wpisie dowiesz się, na czym polega różnica między nimi i które programy wybrać.
Tak naprawdę proces tworzenia grafiki, zarówno wektorowej, jak i rastrowej, jest taki sam. To, czy stworzysz obraz w wektorach, czy w rastrach, zależne jest od programu, którego użyjesz lub, w przypadku niektórych z nich, od zastosowanych ustawień. Pojęcia te nie definiują zatem wybranego procesu, czy sposobu, w jaki stworzysz grafikę, a parametry, które będą ją opisywały. Tę samą ilustrację możesz stworzyć w wektorach i w rastrach. Niewprawne oko nie powinno być w stanie zauważyć, która jest którą. Na czym więc polega różnica?
Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj grafiki opiera się na wektorach.
Jest to punkt, linia, wielokąt lub krzywa. Taki obiekt umiejscowiony jest w układzie współrzędnych, odpowiednio 2D (x, y) lub 3D (x, y, z). Z tego powodu grafika wektorowa nazywana jest też obiektową - do jej tworzenia wykorzystujemy właśnie obiekty.
Chodzi tu głównie o skalowanie. Kiedy narysujesz linię w programie do grafiki wektorowej, możesz ją nieskończenie przybliżać i oddalać, a linia ta nie będzie “ząbkować się”, czyli nie zauważysz pikseli nawet w dużym przybliżeniu. Możesz także dowolnie zwiększać i zmniejszać rozmiar pliku przy zachowaniu doskonałej jakości (oczywiście jeśli zapiszesz plik w odpowiednim formacie!).
Analogicznie, grafika rastrowa bazuje na rastrach.
Taki obraz składa się z małych punktów lub linii, które zlewają się w całość poprzez półtony dopasowujące się do tła, co daje raster. Obraz bez skalowania (przybliżania lub oddalania oraz powiększania i zmniejszania) daje efekt jednolitości.
Obraz stworzony za pomocą grafiki rastrowej w pełnej wielkości będzie wyglądał bardzo podobnie do grafiki wektorowej, ale po dużym przybliżeniu widoczne będą piksele układające się w schodki. Kiedy zechcemy powiększyć rozmiar zapisanego wcześniej pliku rastrowego, uzyskamy niekorzystny efekt “rozmazania”, złej jakości. Zatem rozmiar grafiki rastrowej możemy ewentualnie zmniejszać, nigdy powiększać.
Jeśli tworzysz grafikę na o potrzebę internetu, możesz spokojnie użyć programu do grafiki rastrowej. Również obróbka zdjęć odbywa się za jej pomocą. Zdarza się, że proste projekty do druku są tworzone w programach do grafiki rastrowej, jednak w tym wypadku należy być ostrożnym.
Grafiki wektorowej używamy zawsze, gdy wiemy, że nasza ilustracja będzie skalowana. Najlepszym przykładem jest tutaj logo, które może zostać naniesione zarówno na długopis, jak i na duży billboard. Również przy ilustracjach z wieloma szczegółami grafika wektorowa będzie dobrym rozwiązaniem. Przygotowując projekty do druku najczęściej korzystamy z programów do grafiki wektorowej.
Najbardziej znanym programem do grafiki wektorowej jest oczywiście Adobe Illustrator. Jak całe oprogramowanie Adobe, jest on płatny. Używają go specjaliści na całym świecie, a jego znajomość jest najczęściej wymagana w rekrutacjach na stanowiska graficzne.
Dostępne są również darmowe, mniej profesjonalne, programy wykorzystujące grafikę wektorową. Jest to np. InkScape, który jest całkiem dobrym programem, jednak wymaga sporej aktualizacji. Innym programem jest np. DrawPlus, który ma dostępną wersję darmową i premium.
Najpopularniejszym programem do grafiki rastrowej jest Adobe Photoshop. Jest to profesjonalny program graficzny, w którym możesz zarówno tworzyć ilustracje, jak i edytować zdjęcia.
Darmowym programem do grafiki rastrowej jest znany i nadal wykorzystywany również w profesjonalnej pracy Gimp. Do obróbki fotografii możesz użyć darmowego PhotoScape.
Ciekawym rozwiązaniem jest użycie programu, który pozwala na pracę zarówno w obrębie grafiki rastrowej, jak i wektorowej. Takie funkcje oferuje coraz popularniejszy konkurent Adobe - Affinity Designer, który łączy funkcje Photoshopa i Illustratora. Jest to program płatny.
Znajomość terminów takich jak grafika wektorowa i rastrowa to podstawy projektowania graficznego. Niezależnie czy interesujesz się web designem, DTP, ilustracją czy projektowaniem na potrzeby social media, powinieneś znać te pojęcia, wiedzieć jakich programów użyć i do czego je wykorzystać.